اختصاصی- نوجوان۲

 

۱- خلاصه جلسه قبل

 

سلام بچه‌ها

در جلسه قبلی گفتیم اضطراب جلوی جمع گاهی می‌تونه انقدر مشکل ساز بشه که زندگی عادی ما رو مختل کنه و تبدیل به  اختلال بشه. اضطراب اجتماعی، یک اختلال اضطرابیه که افراد رو در محیط‌های اجتماعی دچار اضطراب شدید میکنه. این افراد از قضاوت و ارزیابی منفی دیگران ترس شدیدی دارند که این ترس نشونه های مختلفی داره مثل سرخ شدن، عرق کردن و تپش قلب. موفق‌ترین درمانی که برای اضطراب اجتماعی به کار میره درمان سی بی تیه که از طریق تغییر افکار ما، روی احساس و رفتارمون تاثیر میذاره و کمک میکنه بتونیم فکرهامون رو اصلاح کنیم تا اضطرابمون کمتر و رفتارمون کارآمدتر بشه. یکی از جدیدترین شکل‌های درمان CBT که در حال حاضر سراسر دنیا به کار میره، درمان اینترنتی CBT یا ICBT که این برنامه برای اولین بار در ایران با استفاده از این روش به شما ارائه میشه.

برای این جلسه دو تا ویدیو داریم که به ترتیب تماشا کنید:


۲- تغییر تمرکز

۳- ریلکسیشن

 

 

۴- تمرین‌‌ رفتاری

یک بخش مهم از تمرین‌هایی که بعد از تغییر تمرکز و ریلکسیشن  به شما خیلی کمک میکنه، تمرین‌های رفتاری هستن.  تمرین‌های رفتاری کمک می‌کنن ایرادهایی که در رفتارهای اجتماعی ما وجود دارن به مرور برطرف بشن و بتونیم به خودمون بازخورد بدیم. به طور مثال قبل از قرار گرفتن در یک موقعیت اجتماعی واقعی، اون موقعیت رو با دوستان یا آشنایان یا پدر و مادر تمرین کنین و با موبایل تون ازش فیلم بگیرین یا صداتون رو ضبط کنید. یه تمرین دیگه اینه که به همراه پدر یا مادر یا دوستی برید در موقعیتی که خیلی شما رو دچار اضطراب میکنه و ببینید اونها تو اون موقعیت چه رفتاری دارند و اونها رو خوب مشاهده کنید و به جملاتی که تو موقعیت‌های مختلف میگن دقت کنید.

 

۵- تکلیف: ریلکسیشن و تجسم رفتارهای مناسب موقعیت

برای تکلیف این هفته، یک بار ریلکسیشن رو طبق مراحلی که توضیح داده شد، انجام بدین و خودتون رو در یک موقعیت اجتماعی تجسم کنید که دارید رفتارهای مناسب اون موقعیت رو انجام میدید و سعی کنید تغییر تمرکز از محیط به تکلیف را تمرین کنید.


کوئیز این هفته رو از اینجا انجام بدین:

⬇️

ورود به کوئیز

 

 

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید