عمومی-والدین۸

 

۱- در این بخش یک تکنیک کاهش اضطراب به فرزندتان آموزش دادیم به نام «بدترین اتفاق ممکنه»

 

۲- آموزش تکنیک «بدترین اتفاق ممکن»

 وقتی شما دچار اضطراب می‌شید، می‌تونین برای کم شدن اضطراب، از خودتون بپرسین بدترین اتفاقی ک ممکنه بیفته چیه؟

 

علی که سالها تمرین بسکتبال کرده و عضو یک تیم محلی بسکتبال بوده الان نمی‌تونه تصمیم بگیره که  عضو تیم بسکتبال مدرسه بشه یا نه. اون واقعا دلش می‌خواد که توی تیم باشه اما فکرهایی به ذهنش میاد که اضطرابش رو بالا می‌بره و نمی‌دونه که آیا می‌تونه در این رشته موفق بشه یا نه.

پدر علی بهش گفت از خودش این سوال رو بپرسه که اگر تلاش خودش رو بکنه بدترین اتفاقی که می‌تونه بیفته چیه؟ علی گفت بدترین اتفاق اینه که تمام توپ‌هایی که می‌خوام توی حلقه بندازم بیرون بیفته! پدرش گفت ولی تو معمولا ۹۰ درصد پرتاب‌هایی که میکنی توی حلقه می‌افته و حتا اگه ۱۰ درصد دیگه هم بدتر بازی کنی که دلیلش فشار بازیه، هنوز ۸۰ درصد پرتاب‌هات درستن. این ۸۰ درصد با  اون بدترین اتفاقی که گفتی نمی‌خونه. پدرش پرسید اگر برخلاف این محاسبات منطقی، هر توپی که می‌ندازی داخل حلقه نره، چه اتفاقی می‌افته؟ علی گفت خیلی خجالت زده می‌شم. بعد حدس زد که احتمالا از بازی کنار گذاشته میشم و میرم خونه و برای مدتی ناراحت و ناامید می‌شم اما بعدش زندگی ادامه داره و  بعد از تمرین زیاد، سال دیگه دوباره تلاش می‌کنم.

فکر کردن واقع‌بینانه درباره‌ی بدترین اتفاق ممکن به علی کمک کرد اضطرابش رو کاهش بده و در نهایت تصمیم گرفت که تلاش خودش رو برای تیم بسکتبال بکنه.

 

۳- تکلیف

برای تمرین از فرزند شما خواستیم یک کاری که وقتی به انجام دادنش فکر می‌کنه، اون رو خیلی مضطرب می‌کنه انتخاب کنه و دربارش توی کادر زیر بنویسه.

سپس در مورد بدترین اتفاقی که ممکنه بیفته اگر اون کار و انجام بده بنویسه.

و درصدی که به طور واقع بینانه بهش می‌گه احتمال اون بدترین اتفاق چقدره رو مشخص کنه.

و آخر بنویسه اگر بدترین اتفاق بیفته  چیکار می‌کنه

بدترین اتفاقی که می‌افته اگه اون کار و انجام بدم............................

 

احتمال این اتفاق:

 

۱۰٪       ۲۰٪      ۳۰٪      ۴۰٪    ۵۰٪     ۶۰٪       ۷۰ ٪       ۸۰٪       ۹۰٪          ۱۰۰٪

 

اگر اتفاق افتاد چه می‌کنم؟

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید