اختصاصی- والدین۸

 

۱-  اطلاع در مورد محتوای جلسه هشتم نوجوان

در قسمت هشتم از این برنامه‌ی آموزشی درمانی، به دومین مهارت ارتباطی یعنی «مهارت مکالمه» پرداختیم. یکی از نگرانی‌های فرزند شما، شروع و ادامه دادن به یک مکالمه‌ی دوطرفه است. ما تکنیکی به آنها آموزش دادیم که در ادامه در موردش صحبت می‌کنیم. پس از آموزش تکنیک، به آنها  یک تمرین مکالمه دادیم که در محیط مدرسه با همکلاسی خود انجام دهند.

۲- بخش دوم: مهارت‌های مکالمه

فرزند شما در حین صحبت با دیگران افکار زیادی از ذهنش می‌گذره:

- اون به حرفای من علاقه نشون نمیده، دارم باهاش حرف میزنم ولی یه سمت دیگه رو نگاه میکنه.

- اون حوصلش از حرفای من سر رفته

- وقتی باهاش حرف میزنم ساعتش و نگاه میکنه

-اون از حرف زدن با من خوشش نمیاد

-وقتی حرفاش تموم شد من چی بگم؟

-احتمالا باید این گفتگو رو تمومش کنم و برم

 

یکی از راهکارهایی که توصیه میشه به افرادی که برای مکالمه با دیگران دچار اضطراب هستن، اینه که دقیقا سوالاتی که دیگران از اونها می پرسن رو از طرف مقابل‌شون بپرسن مثلن:

-آخر هفته چیکار کردی؟
- تو آخر هفته چیکار کردی؟

-فلان فیلم رو دیدی؟

-نه. تو دیدی؟

می‌تونید این رو با فرزندتون تمرین کنید.

هدف این نیست که حتما خلاقانه ارتباط برقرار کنند. هدف فقط برقراری یک مکالمه‌ست برای افزایش اعتماد به نفس فارغ از اینکه دیگران چه فکری در مورد آنها می‌کنند. وقتی آنها اهمیت نمیدهند دیگران چه فکری درباره شان می‌کنن، قضاوت و طرد شدن آنها هم برابشان مهم نیست و می‌توانن بهتر با اضطراب اجتماعی مقابله کنن. بزرگترین مشکلی که در اضطراب اجتماعی وجود داره این است که می‌خواهند همه آنها رو دوست داشته باشن، هیچ کس آنها رو قضاوت نکند، هیچ کس ازآنها انتقاد نکند و این غیرممکن است..

۳- تکلیفی که به فرزندتان دادیم

برای تکلیف این جلسه از فرزندتان خواستیم با یکی از هم کلاسی‌هایش شروع به صحبت کند و طبق آموزشی که دادیم هر سوالی از او پرسید، از خودش بپرسد و با این روش مکالمه رو پیش ببرد. به حسش و میزان اضطراب در حین گفتگو توجه کند و برای ما نتیجه این تمرین را بنویسد.

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید